sf-ioan-botezatorul-30e1u5rs3h1hoeryeeb7cw

Părintele Justin despre

pictura Părintelui Arsenie Boca

sursa: manastirea.petru-voda.ro

Cu ani în urmă câţiva dintre noi l-am întrebat pe Părintele Justin despre Părintele Arsenie Boca câteva lucruri care ne nedumereau. Nu am fost singurii, multă lume a întrebat şi a primit răspuns după puterea fiecăruia. În deliberările pentru canonizarea Părintelui Arsenie Boca au apărut foarte multe mărturii, atît despre lucrările dumnezeieşti săvîrşite în vieţile oamenilor prin credinţa sa, cît şi contestări înverşunate. Mănăstirea noastră nu are o opinie unilaterală despre un subiect atît de complex precum viaţa, personalitatea şi activitatea Părintelui Arsenie Boca, însă ne vom aduce, încet încet, şi noi contribuţia de mărturii, în măsura în care ne va lumina Dumnezeu. Deocamdată însă nu ne exprimăm nicidecum opiniile şi mărturiile noastre personale, ci numai ceea ce ne-a răspuns Părintele Justin. Răspunsurile Cuvioşiei Sale sunt în număr mare, date multora dintre ucenicii şi ucenicele sale. Redăm doar cîteva, pentru început:

Întrebare: Care sunt scrierile autentice ale Părintelui Arsenie, şi cum să le diferenţiem de sutele de scrieri care i se atribuie? Fiindcă nu poate fi judecată ortodoxia cugetării cuiva pe textele altcuiva.
Răspuns: Cărţile scrise de Părintele Arsenie sunt numai două: Cărarea Împărăţiei şi Cuvinte vii. Restul sunt probabil compilaţii alcătuite de alte persoane, modificate sau cu totul inventate de aceia. Ortodoxia Părintelui Arsenie se poate căuta în cele două cărţi ale sale.

Întrebare: Cum se explică mulţimea erorilor din erminia picturii de la Drăgănescu?
Răspuns: Drăgănescu este o expresie a artistului. Dar este o greşeală pe care Dumnezeu i-a iertat-o, pentru mulţimea uriaşă a faptelor lui bune din restul vieţii sale. Sunt convins că s-a pocăit de acele picturi, dar n-a mai fost vreme să schimbe ceva.

Întrebare: Deci pictura de la Drăgănescu nu reflectă gândirea dogmatică a Părintelui Arsenie? Seamănă perfect cu pictura post-modernă din America şi Rusia anilor 50!
Răspuns:  Faptele lui, minunile lui, puterea lui Hristos din el, credinţa lui reflectă gândirea dogmatică a Părintelui Arsenie. Nu pictura de la Drăgănescu, care este cu totul aparte faţă de predania iconografică ortodoxă şi pe care n-o putem include în tradiţia ortodoxă, fiindcă este o artă înscrisă în curentul acesta post-modernist. La fel ca şi

anumite texte imnografice ale lui Sandu Tudor, care n-a greşit dogmatic doar pentru că s-a exprimat cu un limbaj mai aşa… E pur şi simplu o latură a artiştilor din ei, necanonică, însă Dumnezeu i-a iertat pentru aceste lucruri necanonice, pentru mărimea dragostei lor faţă de El.

Întrebare: Şi cum să ne raportăm deci faţă de unicitatea aceasta a picturii de la Drăgănescu?
Răspuns:  Ca faţă de orice patrimoniu cultural, dar nu poate fi integrat în tradiţia artei patristice. O parte a poeziei lui Radu Gyr este diferită de atitudinea ortodoxă, canonică, dar existenţa acelor poezii nu înseamnă că Gyr nu era ortodox.

Întrebare: Dar de ce sunt aşa de vehemenţi unii Părinţi împotriva Părintelui Arsenie?
Răspuns: Păi, l-au judecat într-un anume moment şi au rămas la acel moment, nu au privit viaţa lui în ansamblu.

Întrebare: Unii spun că Părintele Arsenie, cât era în închisoare, s-a dezis de ataşamentul său faţă de doctrina naţionalistă pe care o iubea.
Răspuns: Dacă s-ar fi dezis, nu l-ar fi prigonit comuniştii toată viaţa.

Întrebare: Părintele Arsenie Papacioc spune că nu respecta canoanele vieţuirii monahale – era apropiat de Maica Stareţă, purta haine mireneşti.
Răspuns:  Şi Părintele Arsenie (Papacioc) e apropiat faţă de Maica Stareţă. Şi eu sunt apropiat de Maica Stareţă! (Zâmbeşte) Orice duhovnic de mănăstire de maici trebuie să fie apropiat de cea care păstoreşte sufletele celor pentru care el se chezăşuieşte. Dar ce e important e că o viaţă în prigoană nu se judecă la fel cu o viaţă în care omul are libertate de mişcare şi de exprimare. Părintele Arsenie Boca n-a ales de bună voie să calce anumite canoane; a fost silit de împrejurări, la fel ca şi noi, cei din închisori. Noi n-am avut cum să ţinem canoanele, şi am purtat haine mireneşti vărgate ani de zile. E vorba de o situaţie grea, de prigonire. Părintele Arsenie era un mare ascet.

Întrebare: Dar de ce şi-a pictat propriul chip în icoanele Sfinţilor?
Răspuns: Neputinţa lui ca artist. Foarte mulţi iconari fac această greşeală inconştientă. De exemplu, marele şi neîntrecutul iconar Pansellinos! Toţi Sfinţii lui seamănă cu el!

Întrebare: Cine este Părintele Arsenie Boca pentru Biserică, pentru noi ca ţară?
Răspuns:  Este un apostol cu o lucrare uriaşă, care creşte mereu. Toate greşelile lui i s-au iertat pentru această lucrare mare, şi nu numai că i s-au iertat, dar mijloceşte pentru iertarea greşelilor noastre.

Întrebare: Şi ce facem totuşi cu aceste picturi neortodoxe, că lumea le ia ca direcţie de urmat, le multiplică, etc.?
Răspuns:
Le evităm. Icoanele adevărate făcute de Părintele Arsenie sunt oamenii pe care i-a întors la Hristos şi la Ortodoxie. Aceia sunt icoanele lui reale. Sunt şi unele din cele pictate, dar mai puţin.

Întrebare: Dar cu mulţimea de fanatisme şi obiecte de cult care sunt folosite în comerţul acesta bisericesc cu privire la Părintele Arsenie ce e de făcut? Circulă nişte picturi pietiste, făcute de oameni credincioşi, dar tare netalentaţi. Tot felul de tablouri, brăţări, lucruri din acestea. Seamănă cu arta monofizită, n-au nici o legătură cu cea ortodoxă, ca şi cântarea bisericească din Ardeal.
Răspuns:
Standardizarea artelor bisericeşti e treaba ierarhilor. Noi avem doar datoria să încurajăm arta tradiţională ortodoxă.

Întrebare: Cum să ne purtăm faţă de Părintele Arsenie?
Răspuns:
Cu aceeaşi evlavie ca faţă de toţi Părinţii Bisericii Ortodoxe. Nu cu mai multă, dar nici cu mai puţină.

Întrebare: Dar cum să ne purtăm faţă de oamenii care au păreri extreme (pro sau contra) faţă de el?
Răspuns: 
Cum să vă purtaţi? Cu dragoste, măi! Cu dragoste!…

(nota Manastirii Petru Voda: Relatare din însemnările noastre; vor urma şi altele. Dacă aveţi înregistrări cu Părintele Justin pe acest subiect, vă rugăm să ni le faceţi cunoscute. )

 

9 răspunsuri la „Părintele Justin despre pictura Părintelui Arsenie Boca”

  1. Arsenie Boca … si pentru nevazatori: https://appsto.re/ro/sQSR-.i

    Apreciază

  2. Un fals interviu.

    Apreciază

  3. Domnul Pușcașu, textul ăsta este un fals. Acesta nu este stilul în care vorbea Părintele Iustin. Dar pentru cine nu crede, să se gândească la alte aspecte mai vizibile: de ce nu au înregistrarea cu aceste discuții ? De ce nu a fost publicat acest inteviu cât a trăit Părintele ?

    ”Drăgănescu este o expresie a artistului. Dar este o greşeală pe care Dumnezeu i-a iertat-o, pentru mulţimea uriaşă a faptelor lui bune din restul vieţii sale.” Presupunând că ar fi adevărat acest text: voi chiar credeți că un om de statura duhovnicească a Părintelui Iustin poate să spună atât de deschis un astfel de lucru tainic ? În Pateric bătrânii, fiind întrebați despre astfel de lucruri, se rugau vreo trei zile, și nu cred că dădeau răspunsul fără de lacrimi, fiind siliți de nevoia comunității, dar neputând suferi să îi considere lumea așa de mari. Aceleași considerații și la un citat asemănător: ”Este un apostol cu o lucrare uriaşă, care creşte mereu. Toate greşelile lui i s-au iertat pentru această lucrare mare, şi nu numai că i s-au iertat, dar mijloceşte pentru iertarea greşelilor noastre.”

    ”Faptele lui, minunile lui, puterea lui Hristos din el, credinţa lui reflectă gândirea dogmatică a Părintelui Arsenie. Nu pictura de la Drăgănescu, care este cu totul aparte faţă de predania iconografică ortodoxă şi pe care n-o putem include în tradiţia ortodoxă, fiindcă este o artă înscrisă în curentul acesta post-modernist.” Vedeți cum se dau singuri pe față că inventează ? Este la mintea cocoșului că felul cum pictează un om, felul cum cântă, cum vorbește, nu poate fi disociat de gândirea lui dogmatică.

    Sunt oameni mult mai indicați decât mine să arate falsitatea acestei scrieri. Am rugămintea, dacă este posibil, să atenționați prietenii dumneavoastră din blogosferă despre caracterul nerușinat al acestui test, probabil scris de monahul Filoteu.

    Apreciat de 1 persoană

  4. https://sfintiinugresesc.wordpress.com/2016/03/26/iata-primul-episcop/ Da. Si daca tot vorbim… spuneti un cuvant despre Prislop, pe care l-ati mai spus Sfintia Voastra>> [ PS Galaction ].
    – Acum, despre Prislop, eu le-am mai spus crestinilor; cumva si eu am tras un semnal de alarma, pentru ca, cercetand si unele carti ale ucenicilor parintelui Arsenie Boca, mi-am dat seama ca-s multe rataciri si acum a iesit o cartulica numita “Fenomenul Arsenie Boca” si cine-i interesat si verea sa se mantuiasca, atuncea trebuie sa judece si sa gandeasca in duh ortodox. In duh ortodox, ca asa, omeneste, putem da cate si cate interpretari, mai stiu eu, sa-i luam apararea unuia sau altuia in duh lumesc, dar nu, mantuirea nu-i in duh lumesc! Mantuirea este in duhul ortodox, in duhul invataturii Sfintilor Parinti. Si daca analizam lucrarea de la biserica Draganescu, cu pictura lu Francisc de Asisi si Ulfila, doi eretici intr-o biserica ortodoxa!, apar intrebari. Cum le-am mai spus si altadata: trebuie sa-si puna fiecare semn de intrebare: mergand acolo sau sustinand ideea ca Arsenie Boca este sfant, oare nu si tu te faci partas la toate stricaciunile pe care le-a lasat in Biseerica Ortodoxa? Atunci si mantuirea proprie a acelora..
    – E sub semnul intrebarii.
    – Negresit, negresit e cu semnul intrebarii
    pagina 14 , februarie 2016 – interviu luat de Ing. geolog Gabriel BARBIER in CREDINŢA-ORTODOXĂ – Revista de cultură, atitudine şi spiritualitate ortodoxa a Episcopiei Alexandriei şi Teleormanului – Articolul “Paziti-va de misionarii ecumenismului” (partea a 2-a)

    Apreciază

  5. Off… Sufletul meu n-are nici cea mai mica indoiala ca Arsenie Boca este un Sfant si sta marturie pentru aceasta. Stiu ca nu e de ajuns. Dar daca parintele Arsenie Boca a fost Sfintit de Dumnezeu chiar Acolo in Sanul Sau este posibil ca Biserica sa nu cunoasca acest fapt? Poate afirma ea prin dogma sa cu certitudine, cunoasterea Sufletului Domnului si Ratiunea judecătii Sale? Dogma crestin ortodoxa il reflecta pe Dumnezeu si isi are izvorul in Dumnezeu prin Noul si Vechiul Testament dar nu este Dumnezeu Insusi.
    Cum putem sa nu avem nici cea mai mica indoiala ca oamenii care servesc dogma pot gresi?
    Nu a primit inca canonizarea Bisericii dar asta insemna ca Dumnezeu trebuia sa astepte Biserica sa-l treaca in randul sfintilor? Trebuie indeplinite niste conditii conform dogmelor pentru a fi canonizat. Una dintre ele iese din tiparul ei si anume ”ortodoxia ireprosabila”. Aici vorbim in special de pictura necanonica a parintelui. Dar adevarul? A slujit pictura adevarul? Fiecare imagine si scriitura din dreptul acelora marturiseste adevarul a ceea ce avea sa vina si a si venit? Indreapta ele pe om spre el, spre adevar? Dogma interzice prefigurarea adevarului? Dar cand vine, cand se implineste, il recunoaste? Ce e mai presus, dogma sau adevarul? Am pus doar o intrebare care nu trebuia pusa fiindca cele doua trebuie sa se confunde. Unde se despart atunci cand vorbim de ceea ce a depasit dogma in pictura ”eretica” a parintelui?
    De cate minuni este nevoie in timpul vietii si dupa trecerea sa la Domnul ca sa fie suficient sa canonizezi un induhovnicit? De cate marturii este nevoie?
    Dar daca parintele Arsenie Boca este deja Sfantul lui Dumnezeu si el acum este judecat de om, de dogma, de biserica, stunci cine savarseste erezia?
    Ce fapte il condamna? Cati sfinti au fost mai inainte printre cei mai pacatosi oameni iar apoi s-au sfintit si au fost recunoscuti de Biserica drept Sfinti la care noi ne inchinam azi?
    Cati oameni pacatosi a intors parintele Arsenie la Dumnezeu?
    Cum poti scoate Belzebul cu Belzebul din om?
    De ce Biserica nu taie odata negotul facut in numele parintelui fara voia acestuia, printr-o asumare oficiala a vredniciei, sacrificului si indreptatirii dumnezeiesti prin Har a acestui slujitor de netagaduit al lui Dumnezeu?
    Dar daca nu este doar un Sfant ci un Sfant Mucenic? Cine isi asuma indoiala Bisericii? ca oamenii, mirenii, ei nu se indoiesc fiindca ei l-au recunoscut. Si cei din timpul vietii dar si multi dincolo de mormant!

    Apreciază

  6. Se condamna faptul ca parintele Arsenie i-a pictat pe Francisc de Assisi si pe episcopul got Ulfila cu aureole. Acest lucru fiind considerat principale erezii ale picturii sale necanonice.
    Pot afirma fara sa ma tem ca parintele a avut capacitatea de a vedea lucruri pe care oamenii obisnuiti nu o aveau. Exista oamenii pregatiti prin prisma capacitatilor extrasenzoriale pe care le au mult deschise fata de omul obisnuit sa vada aura care insoteste corpul fizic. Acest aspect al campului electromagnetic insotitor invelisului fizic a fost pus in evidenta stiintific, printr-o aparatura specifica, electronografie, de tip Kirlian. Aceasta aparatura exista si in cadrul anumitor spitale pentru o diagnoza avansata neconventionala, printre care si Spitalul Universitar.
    Cei inzestrati printre care a fost si parintele Arsenie, in afara de darul clarvederii, acela al cunoasterii dinainte a unor stari si fapte ce se vor petrece in viitor avea si aceasta capacitate, de a putea vedea cu ochiul liber stari ale materiei care pentru omul obisnuit sunt invizibile.
    Problema de fata se pune in privinta vederii aurei unor persoane care nu mai sunt carnal printre noi. Aici intervine darul clarvederii care poate preuspune stari viitoare ale realitatii dar si alte planuri ale ei, diferite de cel despre care noi afirmam indeobste ca este planul vietii (prezente). Se stie ca o persoana care duce o viata pura, curatita prin post si cu un nivel ridicat de constiinta, sau altfel spus, induhovnicita, ridicata spiritual, are un camp electromagnetic mult mai puternic si care poate fi perceput cu mai multa usurinta. Icoanele sfintilor au aceste reprezentari ale aureolelor din jurul capului, care sunt mult mai pregnante decat la oamenii nespiritualizati (neinduhovniciti, nesfintiti).
    Se cunoaste despre cei doi crestini, Francisc de Assisi si Ulfila, ca au avut manifestari eretice si ca atare, pictarea lor cu aura deasupra capului este de asemenea, un comportament eretic.

    Am spus deja ca nu putem cunoaste Judecata Domnului Iisus Hristos asupra noastra decat atunci cand vom ajunge in fata Ei. Cu atat mai mult n-o putem cunoaste pe a altora si cum a gasit Dumnezeu ca atarna faptele lor in cantarul Ratiunii si Iubirii Sale. De aceea, omul isi poate forma o parere, poate emite judecati asupra altor oameni dar nu poate pune in balanta masurand cu desavarsire cele doua tipuri de fapte asezate pe cele doua talere ale Balantei Divine. Ca atare, ce in ochii oamenilor poate fi de condamnat, in ochii Domnului poate fi iertat sau mai mult, chiar apreciat, sau dimpotriva, ceea ce in ochii oamenilor este apreciat in ochii Domnului poate fi condamnat din cauza tuturor aspectelor care pot exista fara sa le vedem.

    Ce ne indreptateste sa credem ca pictura parintelui Arsenie Boca n-a fost revelata ci doar imaginata? Atata timp cat ea a infatisat intr-un timp in care nu au existat lucruri pe care acum le-am trait si le-am vazut cu proprii ochi ? De ce n-am da crezare in acelasi mod si lucrurilor despre care in timpul vietii nu putem fi incredintati?

    Apreciază

  7. […] Părintele Justin despre pictura Părintelui Arsenie Boca […]

    Apreciază

Lasă un răspuns către Mihai Anulează răspunsul

Tendințe