Bucovina Profundă

25 ianuarie 2011

Şahul sfinţilor către autorităţile laice şi bisericeşti

Şahul sfinţilor către autorităţile laice şi bisericeşti

Cel de mare isprava, parintele Savatie Bastovoi, realizeaza de ceva timp incoace o serie de emisiuni TV , intitulate ”Pietrele vorbesc”. Dupa cum spune si titlul eliptic, sau tocmai partea ce lipseste din titlu, emisiunile sale isi propun sa vorbeasca despre lucrurile despre care deobicei se tace. Si impreuna cu pietrele (din praful drumului, de pe lespezile mormitelor, de pe ruinele bisericilor daramate, din temeliile satelor pustiite sau din zidurile cetatilor marilor nostri voievozi) parintele Savatie isi provoaca invitatii sa vorbeasca in auzul tuturor cele ce le stiu mai bine a tacea. Cu mult tact, bun-simt si sinceritate copilareasca, dar si cu inteligenta intelecualului fin si versat,  moderatorul ii face sa spuna lucrurilor pe nume.

La una din aceste intalniri, Mitropolitul Vladimir a declarat că intentionează să propună canonizarea lui Valeriu Gafencu intrucât s-a născut în Basarabia, dar, pentru că a pătimit în închisorile din România, este nevoit să consulte Patriarhia BOR. Dacă BOR nu-l canonizează, atunci îl va propune spre canonizare Patriarhiei Moscovei.

Aceasta afirmatie a fost primita in fel si chip. A se vorbi asa deschis si pragmatic despre canonizarea Sfantului Valeriu nu poate fi decat un motiv de bucurie. Unii au vazut comploturi, unii au vazut miscari ostile de politica bisericeasca. Un anume ziarist titrat il vede chiar ca pe o provocare, considerandu-l sahul cu legionari dat de la Chisinau catre patriarhia BOR.

Personal, cred ca sahul l-a dat Dumnezeu oamenilor de azi prin sfintii mucenici si marturisitori din prigoana comunista. Ei sunt sfintiti de Dumnezeu pentru marturia lor crestina afirmata cu pretul libertatii, sanatatii sau vietii, prin opozitia lor incapatanata fata de acest sistem demonic, prin lupta lor de a pastra “asezarea crestina a lumii”, ce era (si inca este) amenintata de fluidele avataruri ale satanismului (comunism, sionism, comunitarism, globalism etc.)

In cazul legionarilor aceasta lupta de  eductie crestina a tinerei generatii, era un deziderat cristalizat inca din anii ’20 si implinit prin jertfe si lupte reale, vadind curaj crestin si increderea intr-o biruinta vesnica chiar cu pretul vietii, asemenea luptei Sfantului Nestor impotriva lui Lie.

Marea masura duhovniceasca a celor ce s-au opus demonismului sionsmului comunist s-a vadit apoi si in puscarii prin rabdarea supra-ascezei calculate stiintific prin infometare, totura fizica, psihica, izolare, santaj emotional, teroarea reeducarilor, frigului si celorlalte forme de tortura, intinse pe zeci de ani.

Acesti sfinti tin in sah ierarhiile lumesti si bisericesti de azi prin modelul lor incomod de verticalitate crestina, de impotrivire pana la sange in lupta cu pacatul, de lepadarea lor radicala de satana, si de toate lucrurile lui si de toti slujitorii lui.

Acest sah se aseamna cu intrebarea lui Hristos adresata elitelor fatarnice evreiesti: “Botezul lui Ioan de unde a fost? Din cer sau de la oameni? Iar ei cugetau întru sine, zicând: De vom zice: Din cer, ne va spune: De ce, dar, n-aţi crezut lui? Iar de vom zice: De la oameni, ne temem de popor, fiindcă toţi îl socotesc pe Ioan de prooroc. Şi răspunzând ei lui Iisus, au zis: Nu ştim.” (Matei 21, 25–)

Tot asa si azi ne intreaba Hristos daca atitudinea celor ce s-au opus ordinii si oranduirilor  antihristice de azi, a fost dupa Voia lui Dumnezeu sau dupa poftele si orgoliile oamenilor. Cea mai mare parte a multimilor celor ce sunt la curent cu aceste evenimente stiu ca cei ce au murit in prigoana comunista au implinit Voia lui Dumnezeu si ii cinstesc ca sfinti si rugatori in vesnicie catre Domnul pentru neamul Romanesc si pentru intreaga crestinatate. Aceste fapte le-a vadit Dumnezeu ca fiind bineplacute, prin descoperirea multimilor de sfinte oseminte, de la Aiud. Usoare, galben aurii, maronii transparente, izvoratoare de mir, facatoare de minuni, vindecatoare de boli, izgonitoare de demoni oasele sfintilor mucenici s-au aratat pline de prezenta harului Duhului Sfant, ca cele ale mucenicilor din toate timpurile.

Totusi ierarhiile fatarnice de azi, lumesti sau bisericesti, stiu ca daca ar zice ca atitudinea acestor martiri este dupa Voia lui Dumnezeu, atunci toti le-ar zice : de ce nu le urmati lor? De ce nu va delimitati de demonismele lumii de azi, de ce nu spuneti raului pe nume, de ce nu chemati parinteste la pocainta pe cei ce pe fata slujesc fortelor si planurilor oculte? De ce sunteti mai aproape, prin fapte si metode, de cei ce prigonesc azi poporul ortodox? De ce iubiti strainii pentru puterea si banii lor si lasati sa fie asupriti pe cei de o credinta si de un neam?

Iar de vor zice ca atitudinea anticomunista a acestor sfinti a fost din ambitii politice, din pofte sangeroase omenesti, din orgolii filetiste, se tem de multimea oamenilor care ii considera sfinti (si, poate, de mania lui Dumnezeu). Atunci prefera sa spuna ca nu stiu, sa traga de timp si sa urzeasca explicatii convenabile.

O tactica ce se prefigureaza este aceea de a “peria” vietile acestor sfinti de atitudini si fapte “incorecte politic”, de nuantele “reactionare” si potential “explozive“, de originile legionare a majoritatii covarsitoare a acestor sfinti. Un fel de deturnare a sfinteniei lor. O incercare prosteasca de reeducare post-mortem. Exista deja evocari elogioase si evlavioase ale sfintilor din inchisorile comuniste ce ii zugravesc in lumina cuvioasa, de rugatori isihasti, de postitori smeriti si tacuti (precum si erau, multi dintre ei), dar omit ceea ce a determinat intemnitarea lor, cauza tuturor nevointelor si suferintelor lor: pozitia de adversitate fata de noua ordine anticrestina a lumii, marturisirea vocala si curajoasa a Vointei lui Dumnezeu, lupta lor pana la sange cu slugile satanei ce vor sa stapaneasca peste neamul omenesc, spre spurcarea si demonizarea sa.

Exista azi sinaxare partiale, epurate, periate, din care lipsesc tocmai cei ce au aprins flacara miscarii crestinesti de opozitie, lupta si rezistenta romaneasca anticomunista, dar pe care  supravietuitorii prigoanei ii cinstesc ca sfinti intemeitori ai intregii jertfe mucenicesti.  Ma refer martirii Ion Mota si Vasile Marin si la cel cinstit de toti supravietuitorii prigoanei ca sfant, intemeietor si capetenie a intregii miscari nascatoare de martiri, la Corneliu Codreanu, dar si la toti intemeietorii Legiunii Arhanghelului Mihail, care au murit muceniceste arzand de dragostea si ravna pentru apararea unei Romanii crestine, in prigoanele interbelice, in temnite carliste, in executii, in batai si torturi in beciurile Sigurantei, iar altii precum Horia Sima, ce au murit prin exiluri la fel de chinuitoare, temnite nevazute, chinuri mistuitoare, nestinse.

Astazi, evitand raspunsul, cei fatarnici si fricosi isi arunca responsabilitatea canonizarii mucenicilor de la unii la altii, unii bravand, altii politizand si cautand eschive si amanari.

Cred ca cei ce se lupta azi cu sfintii, prin necinstirea si ciuntirea biografiilor lor, se lupta cu Cel ce i-a sfintit si impotriva Caruia nu are nimeni sanse de izbanda.

Dupa ce carturarii au raspuns cu acel fatarnic ”Nu stim”, Hristos, referindu-se la ei, le-a spus Pilda lucratorilor viei, prin care, in chip profetic, ii vadeste, avant la lettre, drept ucigasi ai Fiului lui  Dumnezeu (”Acesta este moştenitorul; veniţi să-l omorâm şi să avem noi moştenirea lui.” Matei 21,38)

Exista nadejdea, ca prin scoaterea de sub tacere a problemei canonizarii sfintilor anti-comunisti, sa iesim din postura rusinoasa si pacatoasa a celor ce calca indiferenti pe mormintele sfintilor si dosesc sub pres jertfa mucenicilor ce azi ne acuza.

Doresc parintelui Savatie, si de aici inainte, auz fin si subtila intelegere a glasurilor pietrelor ce striga din cauza tacerilor vinovate a celor care ar trebui sa strige adevaruri sonore de pe acoperisul caselor.

Mircea Puşcaşu

10 comentarii »

  1. Un parinte, pe care il respect si cinstesc, dar cu care nu sunt totdeauna deacord, mi-a scris:
    Daca Valeriu Gafencu este sfant asta se datoreaza si faptului ca s-a lepadat de greselile ideologiei si practicii legionare :
    ,, – Cine se afirma crestin trebuie sa se poarte ca un crestin.Nu e ingaduita crima ca arma de lupta crestina.E necesar sa marturisim public greselile trecutului, pentru a pune un inceput nou.Nu sunt ingaduite nici tirania, faradelegea si abuzul.
    Toate acestea erau referiri la unele evenimente din trecut,pe care insa nu toata lumea era pregatita sa le priveasca astfel.” (Intoarcerea la Hristos,Ioan Ianolide,ed.Christiana,Bucuresti 2006, p.81

    Redau mai jos raspunsul ce i l-am dat: (Discutia a avut loc pe un alt loc public din internet)

    Valeriu Gafencu nu s-a lepadat niciodata de ideologia si practica legionara, pentru ca acestea nu includeau crima, tirania, faradelegea si abuzul ca arma de lupta crestina. Tocmai asta scriam in articol ca exista azi multi care vor sa il faca sa se lepede post-mortem, sa ii perie hagiografia de elemente legionare, incorecte politic. Pentru cei ce trecusera macar prin Fratiile de Cruce, legionarismul lor insemna in primul rand incercarea de a implini, fara abdicare, chiar cu pretul vietii a promisiunilor facute fata de Dumnezeu odata cu intrarea in randul fratilor de cruce, promisiuni de viata crestineasca, iubire jertfitoare de neam, tara si camarzi. Pentru ei a te dezice de calitatea de legionar insemna incalcarea acestor promisiuni fata de Dumnezeu. Nu cred ca cineva il poate banui pe Valeriu Gafencu de asa ceva, cu atat mai putin cu cat, in inchisori, multi au prefertat sa moara decat sa faca asta.
    Batranii legionari in viata, care l-au cunoscut personal pe Valeriu Gafencu si marturisesc sfintenia sa, oameni care se prezinta si acum drept legionari fara sa clipeasca, oameni apropiati de sfintenie, octogenari si nonagenari, oameni ai rugaciunii, cu 18-20 de puscarie, marturisesc rolul esential al educatiei legionare, continuata chiar si in puscarii, in formarea acestei intregi generatii de marturisitori si mucenici.
    Am avut prilejul binecuvantat sa dialoghez pe aceste teme cu cativa dintre ei: Vasile Turtureanu, Dumitru Oniga, Traian Coriciuc, pr.Victor Moise si Virgil Totoescu, care sunt suceveni, dar si altii din tara: pr.Moise Craciun, Ilie Tudor, pr.Iustin Parvu, Gheorghe Grecu, Traian Popescu. Toti spun acelasi lucru, sunt intr-un gand: lepadarea de idealurile legionare inseamna lepadarea de idealurile crestine plus lepadarea de idealurile nationale.
    Nu trebuie confundate aceste idealuri cu circumstante istorice nefericite, caderile si accidentele izolate, dar augmentate, trambitate si rastalmacite, spre a servi tocmai la compomiterea acelor idealuri de catre aceia ce se opun imlpinirii lor si cauta cu tot dinadinsul sa faca imposibila repetarea alaturarii celor doua idealuri care se intaresc unul pe altul spre slava lui Dumnezeu si mantuirea unui neam intreg.
    P.S.: Parinte, cred ca sfintia voastra aveti impresia ca sunteti in adversitate cu legionarii si legionarismul, dar nu este deloc asa. Sfintia voastra va aflati in adversitate cu niste personaje imaginare create de propaganda sionista si cea comunista, bolsevica, personaje intitulate „legionari” de fantasticii regizori ai grozavelor masini de propaganda, ce seamna teribil cu personajele inumane, cu acelasi nume, folosit peiorativ si devenit nume de ocara, din filmele lui Sergiu Nicolaescu, asupra carora se aruncau (precum alta data pentru cei ce sufereau in munti si pentru cei din inchisori) apelative ca „banditi” si „legionari” devenite sinonime si intersanjabile.
    Pentru a rezolva aceasta lupta imaginara se cade de cuviinta sa cautati sa intalniti in carne si oase cativa din acesti batrani supravietuitori si sa-i intrebati, sa-i apostrofati, sa-i descoaseti pe ei, sa va lamuriti despre ce inseamna legionarismul, direct de la sursa, de la acesti oameni care au stat in puscarie cate 20 de ani, unii doar pentru acest nume, suferind toate fara a se dezice de el, lucrand toata viata lor in slujba lui Dumnezeu si a neamului lor, tragandu-si ei toata puterea de la acele promisiuni facute Domnului, pentru care au fost dispusi sa indure moartea in chinuri si viata in mizerie si pentru care Dumnezeu le daruieste Harul Sau inca din aceasta viata.
    Pentru rugaciunile lor sa ne miluiasca Hristos si pe noi cei mici si bezmetici!
    Blagosloviti si iertati !

    Apreciază

    Comentariu de Mircea Puşcaşu — 25 ianuarie 2011 @ 13:48 | Răspunde

    • Superb comentariul … Oare cat de incuiat sa fii ca, dupa asemenea argumentare, sa nu cauti cu indarjire sa-ti clarifici lucruri pe care spalatorii de creier le-au facut opusul a ce sunt/erau in realitate ?

      Apreciază

      Comentariu de UmbraSerii — 27 ianuarie 2011 @ 16:39 | Răspunde

  2. […] Bucovina Profunda: Şahul sfinţilor către autorităţile laice şi bisericeşti […]

    Apreciază

    Pingback de STIRILE ZILEI (25.01.2011) « Saccsiv's Weblog — 25 ianuarie 2011 @ 15:18 | Răspunde

  3. Dragii mei,
    Am o mare nedumerire, cum se face ca in ultimul timp multi din fratii nostri au devenit filetisti?? Filetismul a fost condamnat de Biserica fiind erezie!
    De cand ne urmareste paranoia?
    Iata parintele Istin spune ca nu are importanta cine il canonizeaza pe Sf Marturisitor Valeriu Gafencu!
    Cine indrazneste sa ii rastalmaceasca cuvintele? Domnul Roncea?
    Imi pare rau pentru domnia sa, dar va sfarsi ca Dan Puric daca nu se pocaieste!
    Biserica e Plina de Har! Daca va fi canonizat de MOscova sa ne bucuram, la fel asa cum si Arhiepiscopia Galatiului a facut slujba de Canonizare a Mitroploitului Patelarie de la Constantinopol!
    Unde e problema?
    Oare Ortodoxia nu e universala? Oare nu spune Sf Duh: nu mai este iudeu, nici elin.
    In primul rand nu uitati ca se face o mare confuzie intre rusi, popor al lui Dumnezeu si bolsevici, oameni fara dumnezeu, de origine neruseasca care a facut atrocitati. Nu confundati lucrurile. Nu aduce ura si dezbinare!
    Daca suntem duhovnicesti inteleem asa cum isus pr Iustin a inteles, ca Ortodoxia nu cunoaste granite, ca suntem frati cu Mitropolitul Vladimir ca si cu congolezul Siluan, pentru ca sunt Ortodocsi!
    Cine pune mai presus natia lui de Ortodoxie sa fie anathema!(anatema Sinodului Bisericii Greciei impotriva filetismului)

    Apreciază

    Comentariu de pr Timotei — 26 ianuarie 2011 @ 10:55 | Răspunde

  4. […] Bucovina Profunda: Şahul sfinţilor către autorităţile laice şi bisericeşti […]

    Apreciază

    Pingback de STIRILE ZILEI (26.01.2011) « Saccsiv's Weblog — 26 ianuarie 2011 @ 22:48 | Răspunde

  5. Daca Mittropolitul Vladimir are interese meschine, Dumnezeu il va judeca, nu e treaba noastra, nici macar sa ne gandim, dar GANDUL INALT PREA SFINTIEI SALE PE CARE L-A EXPRIMAT ESTE FRUMOS! NOI ASTA AM AUZIT, NU AM AUZIT NIMIC MESCHIN!
    Daca e Canonizat Sfantul Valeriu vom putea ridica Biserici cu numele lui, vom putea cinsti Sf Moaste ale Martirilor, daca Ierarhia Romana nu e in stare iata, vin altii mai indrazneti si o fac! Azi e nevoie de marturia acestor Sfinti, trebuie raspandita Viata lor, ca sa cunoasca generatiile tinere si sa aiba modele.
    Tinerii nostri sunt lipsiti de modele! Nu mai exista modele, societatea nu ii ajuta, ci ii distruge, scoala ii dostruge prin politizarea excesiva care se duce in scoli, copii nostri invata istoria holocaustului, si nu invata cine a fost Stefan cel Mare, se invata Istoria Uniunii Europene, se invata ca familia e ceva demodat, se invata de Mc Donalts.
    Va rog sa luati un manul de istorie de clasa a 9=a sa cititi!
    Vom avea o generatie de copii spalati la creer, profesorii sunt foarte slab pregatiri, facultatile sunt pe bani si trec toti pe banda rulanta, nu mai exista selectie.
    Vom avea o generatie de copii tampi!
    La ora de religie elevii invata despre pace si intalnirea istorica dinte papa si patriarhul teoctist! Oricum ora de religie e ca si cum nu ar fi!
    Romania se gaseste intr-o criza cum nu a mai fost niciodata in istoria ei! Biserica ei este in criza, nu are oameni demni! Iar cei care mai sunt habar nu au teologie! Facultatile de teologie sunt imbacsite cu ecumenisme!
    studentii teologi nu cunosc dogmatica, nici istoria, totul se face la nivel de gradinita, nu exagerez, pentru ca daca la liceu mai invatai, aici nu mai ai aceasta sansa, ei invata relativizmul religios.
    Avem nevoie de modelul lui Valeriu Gafencu!
    Oriunde va fi canoizat, vom putea ridica Biserici, vom cinsti toati martirii de la Aiud fara ca sa ne ferim de cineva. Acum ne ferim, le ascundem ,cand vin in control de la patriarhie, ca sa nu le ia, avem deaface cu o patriarhie care nu are simtul realitatii, nu traieste in prezent, nu simte ierarhia criza in care se afla romania, nu ii pasa! Ei traiesc ca si ministrii, au palate, primesc taxa de la parohii! Iata Ierarhii Greci au sarit cu totii, au strigat si striga, lupta si indeamna, spun adevarul.
    Noi romanii ne-am obisnuit cu minciuna, cu manipularea si cu rabdarea prost inteleasa, am ajuns o natie de plans, si nici nu ne dam seama !
    Ne-au sedat! Manipulati am trait pe timpul lui ceausescu, manipulati am iesit la revolutie, manipulati traim incontinuare! Unde este BOR?
    Enevoie de jertfa don partea BOR pt salvarea neamului, nu de catedrala mantuirii, ca avem casa poporului, ne ajunge! Dar e nevoie de implicare, in Biserica Rusiei in fiecare Mitropolie exista organizat cate la fiecare parohie cantina care hraneste pe saracii parohiei, se implica in viata credinciosilor, sprijina construcita de biserici de cartier. Fac cercuri si fratii care se intalnesc in parohii sub indrumarea preotilor pentru a studia DOGMATICA! Au CENTRU DE MISIUNE APOSTOLIC infiintat de Sf Mucenic Daniil Sisoiev care e organizat cu scoala misionara pentru pregatirea misionarilor care pleaca in toata lumea pentru a propovadui Ortodoxia!
    Si toate acestea nu se fac cu bani! Ci cu credinta lor! Cu vointa lor! Cu jertfa lor! Noi unde suntem? Pe nicaieri! Dar ne e frica de rusi, conspira inpotriva noastra in loc sa luam exemplu! Nu e normal ca Patriarhia Moscovei sa fie Imperialista? Pai e normal, dar e unealta in mana lui Dumnezeu! Pentru ca nu au fost batuti in cap! Ei sunt flexibili, au inteles ca daca raman in matca lor vor pieri!! Si ca neam si ca Ortodoxie locala! Noi nu realizam ca suntem pe punctul de a pieri ca Biserica Locala??
    In 40 de ani! Adica doua generatii, in ritmul acesta, vom avea bisericile goale!

    Apreciază

    Comentariu de pr Timotei — 27 ianuarie 2011 @ 13:51 | Răspunde

  6. Parinte, va inteleg amarul. Ce nu face ierarhia si statul pe linie administrativa sa incercam sa facem noi cu resursele umile pe care le avem: entuziasm, bunavoire, grija, durerea, cartile si cunostintele acumulate. Sa facem nuclee locale, mici dar treze si atente, sa ne intarim in grupuri mici, sa tinem, fiecare in cetatea sa, candela aprinsa.

    Apreciază

    Comentariu de Mircea Puşcaşu — 27 ianuarie 2011 @ 15:08 | Răspunde

  7. E timpul sa ne trezim! Sa ne unim! Scitii, dupa cum spune Herodot, au un singur cusur, sunt dezbinati!
    Ar veni timpuul sa aratam ca ne-am schimbat!

    Apreciază

    Comentariu de pr Timotei — 27 ianuarie 2011 @ 22:26 | Răspunde

  8. […] Şahul sfinţilor către autorităţile laice şi bisericeşti […]

    Apreciază

    Pingback de Valeriu Gafencu va fi canonizat ! | Bucovina Profundă — 22 aprilie 2014 @ 21:56 | Răspunde


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat: